לפרספקס יש מגוון שמות, חלקן נמצאים בשימוש בתעשייה וייצור וחלקם נהוגים בעולם המדע. כך למשל השם הנפוץ הנוסף של חומר זה הינו זכוכית אקרילית או פשוט אקריליק, אך המונח הכימאי המדויק שלו הינו PMMA או פולימר סינטטי.

הייחודיות של פרספקס נובעת מהשילוב של מספר איכויות: הוא יציב וחזק אך יחד עם זאת גמיש, נוח ליצירת צורות, חיתוכים וחריטות, ובנוסף להיותו חומר סינטטי, הוא גם זול לייצור. בשל איכויות אלה, פרספקס משמש לצרכי מגוון תעשיות, הן למטרות מסחריות והן לפרטיות. אחד השימושים נפוצים של מוצרי פרספקס הינו ייצור חפצים דקורטיביים לעיצוב הבית, אך למעשה פרספקס משמש גם בענפים נוספים. כך, מאקריליק מייצרים חלונות המטוס, רכיבים אלקטרוניים לגדג'טים דיגיטאליים, ציוד לרפואה ומעבדות מחקר.

התכונות העיקריות של זכוכית אקרילית

כאמור, לפרספקס ישנן מספר תכונות ייחודיות, אשר הופכות אותו לשימושי במיוחד במגוון רב של תעשיות:

  • פרספקס מאופיין בשקיפות ברמה גבוהה ביותר. למעשה, הוא שקוף יותר מזכוכית סטנדרטית ומעביר כ- 90  אחוז מאור השמש.
  • בניגוד לזכוכית, הוא עמיד בפני מכות, נפילות וריסוקים. מכיוון שהוא גמיש, ניתן לשבור אותו על ידי הכיפוף.
  • החומר מתאפיין בצפיפות נמוכה ולכן המשקל של פרספקס הרבה יותר קל מזה של זכוכית.
  • זכוכית אקרילית עמידה בפני קרני UV ולכן ניתן לייצר ממנה מוצרים שמיועדים לעמידה ממושכת בסביבת החוץ, כמו למשל שלטי חוצות.
  • פרספקס הינו חומר תרמו פלסטי, כלומר מגיב בקלות לשינויים בטמפרטורה: נעשה רך וגמיש בחום גבוה אך מתקשה כשמתקרר. בשל תכונה זאת, ניתן להגמיש אותו בקלות ולעצב אותו בשני אמצעים שונים: על ידי מתקנים בסיסיים שמכופפים את החומר לאורך קווים ישרים או בעזרת תנורים מיוחדים שמפיקים חום גבוה ומקבעים את הצורה של החומר בעזרת תבניות תלת מימד.

כיצד מתבצע חיתוך לייזר על לוח אקרילי

העיצוב של פרספקס על ידי קרני הלייזר נעשה באחת משתי דרכים:

חיתוך ישר של לוח פרספקס בלייזר

חיתוך לייזר פרספקס נעשה על ידי קרן לייזר במהירות רבה וכתוצאה מהחיתוך מתקבל קו נקי, מדויק וחד, ללא חלקיקים או לכלוך. פיסת החומר שנחתכה במכונה שבדרך כלל לא זקוקה לטיפול נוסף וברוב המקרים מוכנה לשימוש הן כמוצר עצמאי והן כחלק מהמוצר הסופי. התהליך מתבצע באמצעות קובץ דיגיטאלי עם הוראות מדויקות שמפעילות ומכוונות את קרן הלייזר בעודו נע מעל לוח אקרילי שמונח על משטח של מכונת הלייזר ומחמם אותו בנקודת החיבור. מכונות לייזר חדשות מסוגלות לחתוך כל לוח פרספקס שעוביו עד 20 ס"מ. באמצעות טכנולוגיה זו ניתן לייצר בדיוק מירבי מתקני תצוגה עבור חנויות, דוכני נואמים, לוחות פרספקס ועוד מוצרים רבים ומגוונים.

חריטה על פרספקס באמצעות קרני הלייזר

החריטה מתבצעת לצורך שינוי המרקם על גבי החומר ובאמצעות ניתן להעניק לפרספקס מראה דקורטיבי אמנותי, כאשר "הציור" שמתקבל מופיע בצבע לבן. בנוסף למטרות דקורטיביות, החריטה משמשת לסימון מוצרים, הוספת סמלים, סימני מסחר, הוראות שימוש או כל מידע טכני אחר. כמו כן, לעיתים קרובות, החריטה מתבצעת כדי לצמצם את אובי של החומר בנקודת החיבור עם חלקים נוספים.

תהליך החריטה נעשה בדרך כלל על גבי הלוח האקרילי, אך כאשר החום של קרן הלייזר גבוה, החריטה יכולה לחדור לתוך החומר לעומק של כמה מילימטרים. הלייזר אינו גורם לשינוי צבע או גוון של החומר ומשאיר את הלוח נקי, ללא שאריות חלקיקים.